Motocykl żużlowy

Email Drukuj PDF

Motocykl żużlowy jest specjalistyczną konstrukcją przeznaczoną dla tego właśnie sportu. Posiada on wiele cech, które odróżniają go od zwykłego motocyklu. Motocykl żużlowy nie posiada skrzyni biegów ani hamulców i jest konstrukcyjnie przystosowany do jazdy jedynie w lewo oraz pokonywania łuków ślizgiem kontrolowanym.
Paliwem napędzającym żużlówki jest czysty spirytus metylowy - metanol. Motocykl żużlowy spala 100 l metanolu na 100 km, a jego bak ma pojemność 6 litrów. Nie jest więc to maszyna dalekobieżna ;)
Prędkość maksymalna przekracza 100 km/h zaś przyspieszenie od 0-100 km/h trwa ok 3 s.
Najważniejszą częścią motocykla jest jego silnik. Obecnie jedynie dwie firmy na świecie produkują silniki żużlowe: czeska Jawa oraz włoski GM (Giuseppe Marzotto).
Silniki żużlowy posiada tylko jeden cylinder, gaźnik, świecę zapłonową i nie więcej niż cztery zawory.

Dane techniczne typowego silnika żużlowego:
pojemność: do 500 cm3
stopień sprężania: 13,5-16:1
maksymalne obroty: 11 000/min
moc maksymalna: 48-51 kW czyli ok. 70 KM

Są to dane silnika firmowego. Koszt takiego silnika to ok 12 000 pln.
Jednak każdy silnik w profesjonalnym żużlu poddawany jest tuningowi zwiększającemu jego osiągi oraz przystosowującym go do konkretnego zawodnika. Na świecie jest kilku, może kilkunastu, liczących się tunerów, z usług których korzysta cała światowa czołówka. Tuning polega na rozebraniu silnika i zastąpieniu niektórych części (tłoki, krzywki, sprężyny, korbowody, cylindry, gaźnik etc). Ceny silników od tunerów zaczynają się na poziomie 25 000 pln.
Silnik poddaje się przeglądowi co 10 - 20 biegów. Po 100 biegach silnik wymaga remontu generalnego.

Silnik żużlowy umieszczany jest w specjalnej ramie. Obecnie używane są ramy angielskich firm AnticPJ albo czeskich: Jawa lub Stucha. Cena ramy to około 3 000 pln.

Budowa motocykla żużlowego jest ściśle określona przez przepisy.
Motor musi być wyposażony w układ wydechowy bez żadnych zmian i ulepszeń. System wydechowy nie może wystawać poza obrys opony tylnego koła i nie może się kończyć przed osią tylnego koła.
W miejscu, w którym na koło zębate tylnego koła motocykla dochodzi łańcuch musi być zamocowana osłona. Osłonięte musi być też koło zębate silnika i sprzęgła oraz łączący je łańcuch. Podnóżek musi być umieszczony po prawej stronie motocykla i nie może wystawać więcej niż 32 cm od głównej osi motocykla. Szerokość kierownicy nie może być większa niż 90 cm ani mniejsza niż 70 cm, a jej rękojeści umocowane na końcach nie mogą być dłuższe niż 12 cm.

W momencie oderwania ręki zawodnika od pokrętła gazu umocowanego przy kierownicy, przepustnica gaźnika musi zamykać się samoczynnie. Musi posiadać działający na oba przewody, umieszczony w obwodzie pierwotnym instalacji zapłonowej wyłącznik zapłonu, połączony i uruchamiany sznurem, zawieszonym na środkowej części dłoni prawej ręki, który z chwilą utraty kontaktu zawodnika z motorem rozłącza zapłon.

Warunkiem sukcesu w żużlu jest również dobre sprzęgło. Wielotarczowe sprzęgło przenosi moc ponad 55 kW (ponad 75 KM) i po biegu jest rozgrzane do czerwoności. Pierwszą rzeczą, którą robi się po zjechaniu zawodnika do parkingu jest włączenie dmuchawy i chłodzenie sprzęgła. Jeżeli wszystko dobrze idzie jedno wysokiej klasy sprzęgło wystarcza na 1 sezon. Tarcze (przekładki) i sprężyny sprzęgłowe trzeba wymieniać co kilka biegów.

Tylna opona motocykla wymaga wymianie po jednych zawodach, koszt opony to 150 pln.

 

motocykl


Sumując wszystkie koszty, cena dobrej jakości motocykla żużlowego to 50 000 pln. Mając szczęście, jeden motor wystarczy na cały sezon, przy pechu silnik jest do wyrzucenia po jednym meczu. Niestety nikt nie daje gwarancji na silniki i trafienie dobrego egzemplarza jest wielce przypadkowe.

Motocykle do jazdy na żużlu muszą spełniać kryteria określone w regulaminach sportu żużlowego, m.in.:

  • muszą mieć układ wydechowy odpowiadający przepisom FIM, z limitem głośności do 98 dB, oryginalnych, bez żadnych zmian i ulepszeń
  • we wszystkich zawodach mogą być używane tylne opony dowolnej marki i dowolnego typu, mające ważną homologację FIM na dany rok, niedozwolone jest ich podgrzewanie ani żadna inna modyfikacja
  • nie wolno naprawiać kierownic z lekkich stopów poprzez spawanie
  • niedozwolone jest stosowanie tytanu i jego stopów w silniku i podwoziu motocykla
  • w zawodach nie wolno używać innych motocykli niż podanych w zgłoszeniu dostarczonym organizatorowi zawodów
  • minimalna waga motocykla nie może być mniejsza niż 77 kg

Motocykl, który nie spełnia powyższych wymogów, lub jego konstrukcja lub stan zagrażają bezpieczeństwu zawodników, nie zostaje dopuszczony do startu przez sędziego zawodów.


Jedynym polskim motocyklem żużlowym był FIS. Skonstruowany został w latach 1953-1954 w Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego w Rzeszowie przez Tadeusza Fedkę i Romualda Iżewskiego, którzy byli pracownikami WSK i członkami rzeszowskiego klubu Stal. Stąd też wzięła się nazwa motocykla: Fedko-Iżewski-Stal.
W 1953 skontruowano i wypróbowano prototyp silnika wzorowany na wiodącym wówczas brytyjskim silniku J.A.P.. W 1954 mielecka WSK dostarczyła pierwsze ramy a wiosną 1955 zmontowano pierwsze motocykle FIS. Przez kilka lat FIS-y były podstawowym sprzętem żużlowej reprezentacji potem jednak zastąpiły je motocykle importowane. Część wycofywanych FIS-ów odsprzedano do różnych krajów. Produkcję ostatecznie wstrzymano w 1959 roku. Dziś zachowane egemplarze są cenionymi na świecie obiektami kolekcjonerskimi.

 

Źródło: http://www.kibice.rybnik.pl

 

Następny mecz

Sezon 2015

 plz2  

 

 

 

 

 

 

 
 
 

 

 
 
 
 

Ku Pamięci Mario

Obejrzyj video

Ku Pamięci Mariusza Stypuły

Fani naszego klubu online

Naszą witrynę przegląda teraz 60 gości i 1 użytkownik 

Emocje w Lublinie!

Obejrzyj video

Speedway przy Al. Zygmuntowskich

Speedway Foto

1/2 Brązowe...
Image Detail

więcej »

Sonda

W przyszłym sezonie KMŻ powinien:
 

Panorama stadionu

panorama

Czy wiesz, że...

Zawody żużlowe w Lublinie rozgrywane są niezmiennie na stadionie przy tej samej ulicy od 1947 roku, która dziś nazywa się Alejami Zygmunotwskimi a kiedyś Nową Drogą.

Zostań żużlowcem!

Marzy Ci się żużlowa kariera?

Masz 14 lub 15 lat?

Jazda na motocyklu nie jest Ci obca?

Jeżeli TAK, to zapisz się do szkółki !!!

Po więcej szczegółów kliknij TUTAJ